نحوه قیمت گذاری منو رستوران
معمولا قیمت گذاری یکی از اولین و اصلی ترین چالش ها در هر کسب و کار می باشد. در منو رستوران این چالش وجود دارد که نحوه قیمت گذاری منو به چه صورت است و چه اصولی را باید در قیمت گذاری محصولات منو رعایت کرد که علاوه بر سود برای رستوران بتوان رضایت مشتری را نیز جلب کرد.
لایو منو در این مقاله به بررسی صفر تا صد نحوه قیمت گذاری منو رستوران می پردازد. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
کل هزینه های منو را محاسبه کنید.
در گام اول باید کل هزینه های منو را محاسبه کنید. اگر می خواهید در بیزینس خود موفقیت کسب کنید باید هزینه های منو را به صورت پیشفرض برآورد کنید. برآورد کردن هزینه های منو این امکان را به شما می دهد که در ابتدا منافع مجموعه خود را بشناسید و سپس بر روی آیتم های مختلف منو رستوران قیمت گذاری کنید.
به منظور محاسبه کل این هزینه ها می توانید موارد زیر را در نظر بگیرید :
- درصد مواد غذایی مورد استفاده برای هر محصول در منو را محاسبه کنید.
- محصولاتی که بنظر پر فروش هستند را در منو خود شناسایی کنید.
- به نظرات مشتریان احترام بگذارید و آیتم های سفارشی را برای مشتریانتان در منو قرار دهید.
- از هزینه های سیستم فروش مجموعه خود مطلع شوید.
هزینه های منو رستوران را نسبت به رقیبان خود تعیین نکنید.
نحوه قیمت گذاری منو رستوران شما نباید بر اساس قیمت گذاری رقیبانتان باشد. زیرا شما نمی دانید که میزان فروش رقیبتان چقدر می باشد و یا کیفیت محصولات آنها در چه حد است.
سعی کنید برای رستوران خود ارزش قائل شوید و قیمت منو خود را با توجه به هزینه های رستوران و مجموعه خود تعیین کنید و در این کار به هیچ وجه از دیگران تقلید نکنید.
آیتم های محبوب منو را شناسایی کنید.
سعی کنید بهترین منو رستوران را طراحی و تهیه کنید. به این منظور می توانید آیتم های محبوب منو خود را بررسی و شناسایی کنید تا بتوانید مجموعه خود را به یک برند تجاری خاص و متمایز از دیگران تبدیل کنید. داشتن آیتم های محبوب، قیمت گذاری منو شما را نسبت به منو دیگر مجموعه ها متمایز می کند.
به طور کلی می توان گفت هنگامی که شما به یک برند خاص در حوزه کسب و کار خود تبدیل می شوید، می توانید محصولات را با قیمت و کیفیت بیشتری در مقایسه با دیگر مجموعه ها در اختیار مشتریان قرار دهید.
تعادل را حفظ کنید.
در منو رستوران تعادل را از نظر قیمت محصولات ارائه شده در منو رعایت کنید. در منو از محصولات مختلفی با قیمت های متفاوت استفاده کنید. حفظ تعادل در منو رستوران به شما کمک می کند که در قیمت گذاری محصولات منو هوشمندانه تر بتوانید عمل کنید و هزینه هر محصول را با توجه به ترکیب و مواد آن انتخاب کنید.
تا به اینجای مقاله با نحوه قیمت گذاری منو رستوران آشنا شده ایم، در ادامه به بررسی انواع مدل قیمت گذاری منو رستوران می پردازیم.
انواع مدل قیمت گذاری منو رستوران
با توجه به میزان فروش، شرایط بازار و جایگاهتان نسبت به رقبا می تواندیکی از انواع مدل قیمت گذاری را بری منو خود انتخاب کنید.
قیمت گذاری منو به روش نفوذی
در قیمت گذاری نفوذی باید محصولات خود را با کم ترین هزینه ارائه دهید تا بتوانید مشتری را به سمت خود جذب کنید. سپس زمانی که در بازار نفوذ پیدا کردید می توانید قیمت محصولات منو رستوران را افزایش دهید.
در حقیقت با قیمت گذاری نفوذی به افراد این امکان را می دهید که محصولات منو شما را تجربه کنند و سپس مشتری شما شوند.
قیمت گذاری به روش اقتصادی
قیمت گذاری اقتصادی به این صورت است که شما از مواد غذایی و مواد اولیه ارزان قیمت برای تولید محصولات منو استفاده می کنید. در قیمت گذاری به روش اقتصادی سود شما کم می باشد ولی با ارائه محصولات ارزان قیمت و در عین حال با کیفیت می توانید مشتریان بیشتری را به سمت مجموعه خود جذب کنید و سود خود را به مرور زمان افزایش دهید.
قیمت گذاری به روش پکیجی
در قیمت گذاری به روش پکیجی شما باید محصولات کم فروش و مرتبط منو خود را به همراه محصول اصلی به مشتری ارائه دهید. به عنوان مثال می توانید محصولاتی همچون دوغ و نوشانه و یا دسرهای مختلف را به همراه غذای اصلی در اختیار مشتری قرار دهید.
در این روش علاوه بر اینکه محصولات کم ارزش شما بفروش می رود، می توانید افراد بیشتری را به سمت مجموعه خود جذب کنید و مشتریان خود را افزایش دهید.
قیمت گذاری گزاف
قیمت گذاری گزاف به این صورت است که شما یک محصول جدید را به منو رستوران اضافه می کنید و قیمت بالایی برای آن در نظر می گیرید. در این روش کیفیت غذا و محصول شما باید بالا باشد تا مشتری مبلغ قابل توجهی برای خرید آن محصول پرداخت کند و شما نیز بتوانید سود قابل توجهی به دست بیاورید. در این روش می توانید پس از جذب مشتریان خود، قیمت محصول ارائه شده را نیز اندکی کاهش دهید.
استفاده از روش قیمت گذاری گذاف بر روی محصولات با کیفیت این امکان را به مجموعه شما می دهد که تصویری منحصر بفرد در ذهن مشتری ایجاد کنید.
قیمت گذاری جغرافیایی
در این مدل از قیمت گذاری، قیمت گذاری منو رستوران با توجه به موقعیت جغرافیایی مجموعه شما تعیین می شود. به طور مثال قیمت محصولات منو مجموعه ای که در مرکز شهر قرار دارد به مراتب از قیمت محصولات منویی که در منطقه ای کم جمعیت قرار دارد، بیشتر است.
امیدواریم توانسته باشیم با ارائه این مطالب در قیمت گذاری منو رستوران به شما عزیزان کمک کنیم. شما می توانید جهت تهیه یک منو دیجیتال با پیشرفته ترین امکانات به وبسایت ما مراجعه کنید و منو خود را به صورت اختصاصی سفارش دهید.
نوشتن دیدگاه